MC Somettajat – 2. kokoontuminen
Yhteisömanagerit Master Class -kurssi kokoontuu tänään toisen kerran. On perjantain elokuun 22. päivä 2014 ja olemme kokoontuneet Helsinkiin Annankatu 9 Otavan Opiston osuuskunnan tiloihin. Päivän ohjelmassa on aiheena tarinallistaminen. Puhujana on Tarinakoneen Anne Kalliomäki. Kirjoitan omaa ajatusvirtaa talteen tänään.
Paikalla:
- Jere Rinne vetäjä
- Anne Kalliomäki ohjelman vetäjä
- Maarit Riikonen
- Pauliina Mäkelä
- Anne Stolt
- Susanna Heikkinen
- Eija Kalliala
- Johanna Hytönen
- Tuuli Nurminen
- Anne Karkulahti
- Netta Posti-Ahokas
- Vesa Ilola
- Marja Nousiainen
- Verkossa etänä:
- Seija Knuutila
- Muusa Kostilainen
Punainen lanka
Nuotiopiiri
– tarinat opettavat, lohduttavat ja viihdyttävät
– mikään ei ole muuttunut alkujen alusta, vain tarinankerronnan tapa ja välineet tehdä tarinankerrontaa
– voimakas väline; tarina ja tarinankerronta
Anne on tarinakone!
– pelkät palvelut eivät enää riitä
– loppu on aina uusi alku
– uusi kirja on tänä vuonna 2014 julkaistu Anne Kalliomäki – Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka
– asiakas kokee palvelun tarinana alusta loppuun
– paljon puhetta, vähän tarinatekoja
– päivän tarinamenu (kuva Anne Kalliomäen diasta liittyen päivän teemaan, julkaistu Annen luvalla)
Millainen tarina voi olla? (kuva Anne Kalliomäen diasta ja uudesta kirjasta Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka, julkaistu Annen luvalla)
– tarina on liiketoimintalähtöistä, asiakaslähtöistä ja arvolähtöistä – tarinallistamisella tehdään parempaa tulosta!
– yhteisössä voi syntyä omaa yhteisön kieltä, kuvaa, hahmoja, anekdootteja, niitä ei välttämättä ymmärretä yhteisön ulkopuolella
– Kirja: Tarinoiden voima – miten yritykset hyödyntävät tarinoita/Mika Aaltonen, Titi Heikkilä, vuodelta 2003 Talentum; tarinat auttavat hahmottamaan todellisuutta, merkityksiä ja identiteettiä, tarina välittää hiljaista kokemusperäistä tietoa, auttavat oivaltamaan, rakentaa todellisuutta, helpottavat prosessien kehittämistä
– Juhana Tolkin kirja Tarinan valta http://www.puhevalta.fi/
– syyskuussa tulossa Storytelling-kirja Talentumilta
Tarinallistamisen lämmittelyharjoitus: Jos yrityksesi/yhteisösi oli vaikka jäätelö tai auto tai elokuva tai ruoka tai musiikki tai lehti?
– jäätelönä Kinda Oy voisi olla appelsiinipehmis nonparelleilla (1. sulaa helposti eli muokkautuu erilaisiin tilanteisiin, 2. puristettavissa notkeisiin tilanteisiin, 3. pehmeän kiltti ja 4. pirteillä koristeilla)
– tarinaharjoituksen avulla löydä arvot
– vertaiskuvat auttavat hahmottamaan todellisuutta, avaavat omaa ja toisten ajatusmaailmaa
Millainen tarinallistaja olen, millainen oma ääneni on?
– kuinka tarinallistan, millaista tyylilajia käytän, mitä kanavia käytän, mikä on yrityksen tapa toimia
– ihmiset ovat aina kertoneet tarinoita, vain tarinankerronnan tavat muuttuvat (leirinuotio, teatteri, kirjat, lehdet, tv, radio, internet, sosiaalinen media, mobiilimaailma, lisätty todellisuus, qr-koodit, audiovisuaalinen tarinankerronta)
Kuvatarinat
Tähän väliin kuvatarinaa eli pari viimeisintä Facebook-kansikuvaani:
Elokuu 2014
Kesäkuu 2014
Inhimillistäminen
– tarinankerronnassa otetaan huomioon sekä vahvuudet että heikkoudet – moka on lahja!
Samastuminen
– annetaan arjen ja tekemisen näkyä tarinoissa
– syntyy kohtaamisia
Merkityksellistäminen
– merkitysten luomista, miksi tämä palvelu on minulle tärkeätä?
– “kaikkihan maisemakuvat ovat samanlaisia!” mutta jos tätä polkua on kulkenut Eino Leino…
– nostalgia oman asuinpaikkakunnan Facebook-ryhmässä
Elämyksellistäminen
– elämyksellistämisen mahdollistamisen avulla asiakas voi eläytyä palveluympäristössä tarinaan
– ympäristö tukee tarinaa
– virtuaalinen tarinanäyttämö = kotisivut
– ydintarina tulisi olla punaisena lankana kotisivuilla, tulee esiin kaikilla tarinankerronnan tavoilla
– millaista kahvia millaisia kupeilla tarjotaan?
– brändidesign
– kuinka asiakas kokee tarinan?
– matkailualalla tämä on tärkeä osuus yrityksen toimintaan
– leikkimielisyys, leikillisyys, fiktio, pelillisyys, taikahohde
– juonellisuus
– paljon keskustelua aiheesta, Jere kysyi esimerkkiä elämyksellisestä yrityksen toiminnasta, Valion ja Fazerin ohella annoin esimerkiksi Kahvila Murunen http://instagram.com/murunen mutta nämäkään eivät ole elämyksellisiä kokonaisuudessaan, Ellun kanat
– Eventio, Angry Birds, Joulupukin maa, Vincit Oy ja Ivana Helsinki voisivat olla esimerkkeinä
– vahva fiktiivinen tarinallinen kehys
– draamallinen tarinankerronnan taito hyötykäyttöön Suomessa tulisi ottaa
– pedagoginen roolipeli Nyt pelittää!
– Kirjavinkki Marja Nousiaiselta: Youtility Jay Baer
Videoesimerkki Never underestimate the power of a great story
Draaman kaari
(kuva Anne Kalliomäen diasta ja uudesta kirjasta Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka, julkaistu Annen luvalla)
Tarinaidentiteetti
(kuva Anne Kalliomäen diasta ja uudesta kirjasta Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka, julkaistu Annen luvalla)
– esim. Visit Lakeus http://www.visitlakeus.fi/
Sitouttaminen
(kuva Anne Kalliomäen diasta ja uudesta kirjasta Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka, julkaistu Annen luvalla)
Stooripuu
A. Arvot, aidot timantit
Tässä Kindan arvot – liiketoiminnan ydin avainsanat:
- Kiltteys [Kun toimii ystävällisellä ja fiksulla tavalla yhteisöissä, on kohtelias, helposti lähestyttävä ja joustava.]
- Innostaminen ja uuden oppiminen,
- Neuvonta, koulutus, valmennus
- 😀 leveä hymy ja
- Avoimuus
– maailma muuttuu, työelämässä ja opiskelussa tarvitaan uusia taitoja ja tietoja, joita Kinda tarjoaa sekä Kinda etsii, skannaa uusia juttuja ja näyttää muille
– Pauliina on antelias, vahva, hauska, yllättävä, räväkkä ja kiltti
– mennään kohti robotiikkaa
B. Tuotteet ja palvelut
- Sosiaalisen median koulutus ryhmille
- Sosiaalisen median työpaja ryhmille
- Johdon yksilövalmennus
- Some-kätilöinti
- Liveraportointi
- Yhteisömanagerointi
C. Tarinaelementtejä
– voi olla: eläimet, hahmot, runot, kirjat, sanonnat, elokuvat, tv-ohjelmat, teemat, maisema, värit, vaatteet, maantieteellinen paikka, palveluympäristön osa, historia, ruoka, hedelmä, musiikki, urheilulaji, auto, henkinen ympäristö
– omia tarinaelementteja on:
– Pauliinan tupsulippalakin tupsussa sisällä/piilossa on tehokas antenni, joka bongaa uusia juttuja
– Pauliina on kuin somen Peppi Pitkätossu, jalassa villasukat, päässä tupsulippalakki, mukana kulkee kissoja ja villasukkakudin
– Lempäälästä maailmalle, paljon virtuaalista toimintaa
– ilo antaa ja auttaa
– punainen ja oranssi sekä ripaus pinkkiä
– tulevaisuus, ennakointi, robotiikka
– myllärin tyttärenpojantytär – ennakointimylly
D. Valitse kolme tarinaelementtiä – kiteytä – kirkasta!
Kirjoita paperille omiin omeniin kolme tarinaelementtiä:
– ennakointimylly
– Peppi Pitkätossu
– tupsuantenni
Joukkomme kävi läpi jokaisen ehdotukset tarinaelementeista ja antoi oman äänensä parhaalle vaihtoehdolle. Peppi Pitkätossu sai yhden äänen, tupsuantenni kaksi ääntä ja ennakointimylly seitsemän ääntä.
Lauantaina 23.8.2014 klo 9.15-14.00
Osallistun lauantaina kokoontumiseen verkon kautta Adobe Connect -yhteydellä sukulaisten luota Paimiosta.
Adobe Connect -tallenteet
Tässä perjantain tallenne.
Tässä lauantain tallenne.
Edit 20.3.2015: Lisätty linkit AC-tallenteisiin.