Nyt pelittää!

Posted by Pauliina on June 1, 2012 in Nettikätilö, Oppimassa, Sometu, Tapahtuma, Työssä oppiminen |

Pedagoginen roolipeli

Nyt pelittää! strateginen ja pedagoginen joukkueroolipeli pelattiin ensimmäisen kerran ITK2012-konferenssissa Hämeenlinnassa Aulangolla 19.4.2012 klo 14-17 lähes sadan pelaajan voimin erikokoisina joukkueina. Miksi lähteä konferenssin aikana mukaan pelaamaan pedagogista roolipeliä, josta ei tiedä mitään? Tähän kysymykseen sai vastauksen lukemalla pelin blogista kirjoituksen 10 syytä tulla pelaamaan. Ilmoittautumisen saattoi tehdä etukäteen tai paikan päällä.

Pelin valmistelu

Pelille luotiin blogi, wiki, Facebook-sivu ja Twitter-profiili sekä YouTube-esittelyvideo. Järjestäjinä olivat AVO-hankkeen Sometu-verkoston aktiiviset jäsenet: Heidi-Tuuli Eklund, Matti Karmaa, Noora Korppi, Mauri Laakso, Auli Lepistö, Helena Mykrä, Anne Rongas, Tero Toivanen, Tarmo Toikkanen, Ville Venäläinen, blogikirjoituksen kirjoittaja Pauliina Mäkelä ja hänen poikansa Teemu Viikeri.

Pelin ja pelitapahtuman valmistelu tapahtui Sometu Ning ITK12 valmistelu-ryhmässä sekä käyttäen yhteisöllisiä palveluita, kuten Doodlea yhteisten verkkokokousten ajankohdan löytämiseen, GoogleDocsia yhteisölliseen kirjoittamiseen, Skypeä ja Adobe Connect Pro-verkkokokoushuonetta suunnittelupalavereihin.

Pelitapahtuma

Olin aktiivisesti mukana pelin suunnittelussa, markkinoinnissa ja järjestämisessä Sometu-verkoston nettikätilönä. Hankin osan pelivälineinä käytetyistä puupalikoista Lempäälästä. Olin kirjoittamassa puupalikoihin ja pahvikaistaleihin tarvittavia pelijuoneen kuuluvia sanoja, liimaamassa QR-kooditarroja puupalikoihin, laskemassa puupalikoita sekä auttamassa pelivälineiden pussittamisessa. Puupalikoiden sanojen piti olla lyhyitä, että mahtuivat 2,5 cm x 2,5 cm ja 5 cm x 2,5 cm kokoisiin puupalikoihin. Kirjoitin talkootyön aikana tiedon talteen, että sinisiin palikoihin sanojen kirjoittaminen 49 kpl tuplamääränä kahdelta ihmiseltä vei tunnin aikaa. Puupalikoihin kirjoitettiin sanoja, jotka edustivat punaisissa puupalikoissa 1) fyysisiä, materiaalisia ja taloudellisia resursseja (esim. 10 täppäriä, Älytaulut joka luokkaan, Tekes-yhteistyö), vihreissä puupalikoissa 2) ihmisissä olevia ja sosiaalisia resurssit, emootioita, tekoälyä (esim. Rovio yhteistyökumppaniksi, Some-koulutusosaaminen, työuupumus) ja keltaisissa puupalikoissa 3) ihan ufojuttuja (esim. luovutaan oppikirjoista, Nasa-yhteistyö, terveydenhoitajan tilalle nauruterapeutti).

Hetkeä ennen peliä toimin pääsalin ulkopuolella vastaanottamassa ilmoittautumisia ja pelinaikana avustajana, kun pelaajat toivat QR-koodeilla varustettujen puupalikoiden tehtävien ratkaisuja minulle ja annoin heille oikeista vastauksista lisäresursseja sinisinä puupalikoina peliin. Sinisissä lisäresurssipuupalikoissa eli sattumapalikoissa (QR-koodeilla saatavilla) oli 95% hyviä ja 5% ikäviä asioita. Lisäksi oli oransseilla pahvikaistaleilla yhdistäviä sanoja, kuten asiantuntijayhteistyö viranomaisten kanssa, tekemisen meininki, muutosvastarinnan murtaminen käynnistyy ja otetaan oppijat mukaan päätöksentekoon.

Pelissä joukkueet edustivat kouluja, joissa heidän tuli annettujen pelivälineiden (teksteillä varustetut puupalikat, QR-koodeilla varustetut puupalikat, peliohjeet, joukkueen numero, paperia, kyniä sekä IlonaIT:n pelin ajaksi sponsoroimat iPadit) avulla rakentaa tulevaisuuden koulu, strategia, tarina sekä selvitä erilaisista pelin aikana eteen tulevista haasteista ja tehtävistä. Pelaajat saivat luoda omat roolinsa oman joukkueensa sisällä. Peliresurssien saamiseksi joukkueille oli annettu lupa käydä kauppaa toisten joukkueiden kanssa, johon kuitenkin ryhdyttiin vasta pelinjohtajan suosituksesta.

Peli oli vaiheistettu välidraamojen avulla. Pelissä Ville toimi pelin juontajana sekä välidraamojen vetäjänä. Mauri oli pelinjohtaja. Noora oli näkymätön pelaaja. Tero soitti välidraamojen musiikkia tres-kitaralla ja hoiti Twitterillä kommunikointia. Heidi-Tuulia osallisti joukkueiden jäseniä välidraaman tuottamiseen kirjoittamiensa käsikirjoitusten avulla. Anne kirjoitti blogia ja jakoi Aulin ja Nooran kanssa lisäpalikoita joukkueille käsikirjoituksen mukaisesti. Anne järjesti pelin lopuksi lopetussession eli pikadeitin seisomaringissä, jossa pelaajat purkivat kokemuksensa parin minuutin parikeskusteluina.

Pelaamiskokemuksia ja pelinrakentamiskokemuksia

Pelin wikistä voi käydä lukemassa muiden pelaajien pelaamiskokemuksia sekä muiden pelin järjestäjien pelinrakentamiskokemuksia. Pelaajien kasvoilta saattoi pelin aikana lukea erilaisia tunnetiloja, kun oli hauskaa, haastavaa, hämmentävää, innostavaa sekä oppimisen riemua ja onnistumisen iloa.

Kuvasarja

Tässä iPhonella kuvaamani kuvasarja pelin rakentamisesta 18.4.2012, pelaamisesta sekä purkamissessiosta 19.4.2012 ja voittajajoukkueen palkitsemisesta 20.4.2012:

Tags: , , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Copyright © 2010-2014 Oppimassa All rights reserved.
Desk Mess Mirrored v1.7.2 theme from BuyNowShop.com.