Nyt pelittää!

Posted by Pauliina on June 1, 2012 in Nettikätilö, Oppimassa, Sometu, Tapahtuma, Työssä oppiminen |

Pedagoginen roolipeli

Nyt pelittää! strateginen ja pedagoginen joukkueroolipeli pelattiin ensimmäisen kerran ITK2012-konferenssissa Hämeenlinnassa Aulangolla 19.4.2012 klo 14-17 lähes sadan pelaajan voimin erikokoisina joukkueina. Miksi lähteä konferenssin aikana mukaan pelaamaan pedagogista roolipeliä, josta ei tiedä mitään? Tähän kysymykseen sai vastauksen lukemalla pelin blogista kirjoituksen 10 syytä tulla pelaamaan. Ilmoittautumisen saattoi tehdä etukäteen tai paikan päällä.

Pelin valmistelu

Pelille luotiin blogi, wiki, Facebook-sivu ja Twitter-profiili sekä YouTube-esittelyvideo. Järjestäjinä olivat AVO-hankkeen Sometu-verkoston aktiiviset jäsenet: Heidi-Tuuli Eklund, Matti Karmaa, Noora Korppi, Mauri Laakso, Auli Lepistö, Helena Mykrä, Anne Rongas, Tero Toivanen, Tarmo Toikkanen, Ville Venäläinen, blogikirjoituksen kirjoittaja Pauliina Mäkelä ja hänen poikansa Teemu Viikeri.

Pelin ja pelitapahtuman valmistelu tapahtui Sometu Ning ITK12 valmistelu-ryhmässä sekä käyttäen yhteisöllisiä palveluita, kuten Doodlea yhteisten verkkokokousten ajankohdan löytämiseen, GoogleDocsia yhteisölliseen kirjoittamiseen, Skypeä ja Adobe Connect Pro-verkkokokoushuonetta suunnittelupalavereihin.

Pelitapahtuma

Olin aktiivisesti mukana pelin suunnittelussa, markkinoinnissa ja järjestämisessä Sometu-verkoston nettikätilönä. Hankin osan pelivälineinä käytetyistä puupalikoista Lempäälästä. Olin kirjoittamassa puupalikoihin ja pahvikaistaleihin tarvittavia pelijuoneen kuuluvia sanoja, liimaamassa QR-kooditarroja puupalikoihin, laskemassa puupalikoita sekä auttamassa pelivälineiden pussittamisessa. Puupalikoiden sanojen piti olla lyhyitä, että mahtuivat 2,5 cm x 2,5 cm ja 5 cm x 2,5 cm kokoisiin puupalikoihin. Kirjoitin talkootyön aikana tiedon talteen, että sinisiin palikoihin sanojen kirjoittaminen 49 kpl tuplamääränä kahdelta ihmiseltä vei tunnin aikaa. Puupalikoihin kirjoitettiin sanoja, jotka edustivat punaisissa puupalikoissa 1) fyysisiä, materiaalisia ja taloudellisia resursseja (esim. 10 täppäriä, Älytaulut joka luokkaan, Tekes-yhteistyö), vihreissä puupalikoissa 2) ihmisissä olevia ja sosiaalisia resurssit, emootioita, tekoälyä (esim. Rovio yhteistyökumppaniksi, Some-koulutusosaaminen, työuupumus) ja keltaisissa puupalikoissa 3) ihan ufojuttuja (esim. luovutaan oppikirjoista, Nasa-yhteistyö, terveydenhoitajan tilalle nauruterapeutti).

Hetkeä ennen peliä toimin pääsalin ulkopuolella vastaanottamassa ilmoittautumisia ja pelinaikana avustajana, kun pelaajat toivat QR-koodeilla varustettujen puupalikoiden tehtävien ratkaisuja minulle ja annoin heille oikeista vastauksista lisäresursseja sinisinä puupalikoina peliin. Sinisissä lisäresurssipuupalikoissa eli sattumapalikoissa (QR-koodeilla saatavilla) oli 95% hyviä ja 5% ikäviä asioita. Lisäksi oli oransseilla pahvikaistaleilla yhdistäviä sanoja, kuten asiantuntijayhteistyö viranomaisten kanssa, tekemisen meininki, muutosvastarinnan murtaminen käynnistyy ja otetaan oppijat mukaan päätöksentekoon.

Pelissä joukkueet edustivat kouluja, joissa heidän tuli annettujen pelivälineiden (teksteillä varustetut puupalikat, QR-koodeilla varustetut puupalikat, peliohjeet, joukkueen numero, paperia, kyniä sekä IlonaIT:n pelin ajaksi sponsoroimat iPadit) avulla rakentaa tulevaisuuden koulu, strategia, tarina sekä selvitä erilaisista pelin aikana eteen tulevista haasteista ja tehtävistä. Pelaajat saivat luoda omat roolinsa oman joukkueensa sisällä. Peliresurssien saamiseksi joukkueille oli annettu lupa käydä kauppaa toisten joukkueiden kanssa, johon kuitenkin ryhdyttiin vasta pelinjohtajan suosituksesta.

Peli oli vaiheistettu välidraamojen avulla. Pelissä Ville toimi pelin juontajana sekä välidraamojen vetäjänä. Mauri oli pelinjohtaja. Noora oli näkymätön pelaaja. Tero soitti välidraamojen musiikkia tres-kitaralla ja hoiti Twitterillä kommunikointia. Heidi-Tuulia osallisti joukkueiden jäseniä välidraaman tuottamiseen kirjoittamiensa käsikirjoitusten avulla. Anne kirjoitti blogia ja jakoi Aulin ja Nooran kanssa lisäpalikoita joukkueille käsikirjoituksen mukaisesti. Anne järjesti pelin lopuksi lopetussession eli pikadeitin seisomaringissä, jossa pelaajat purkivat kokemuksensa parin minuutin parikeskusteluina.

Pelaamiskokemuksia ja pelinrakentamiskokemuksia

Pelin wikistä voi käydä lukemassa muiden pelaajien pelaamiskokemuksia sekä muiden pelin järjestäjien pelinrakentamiskokemuksia. Pelaajien kasvoilta saattoi pelin aikana lukea erilaisia tunnetiloja, kun oli hauskaa, haastavaa, hämmentävää, innostavaa sekä oppimisen riemua ja onnistumisen iloa.

Kuvasarja

Tässä iPhonella kuvaamani kuvasarja pelin rakentamisesta 18.4.2012, pelaamisesta sekä purkamissessiosta 19.4.2012 ja voittajajoukkueen palkitsemisesta 20.4.2012:

 

 

***

Alla olevat tiedot on tuotu talteen AVO-hankkeen Nytpelittaa Wikispaces-sivustolta https://nytpelittaa.wikispaces.com/, joka sulkeutuu 31.7.2018.

Kirja

Synty

Huhtikuu 2012

20.4.2012 Anne Rongas kirjoitti yhdeksännen blogikirjoituksen pelin jälkeen Raati arvioi 4 tuntia tuloksia ja voittaja oli…
19.4.2012 Anne Rongas kirjoitti kahdeksannen blogikirjoituksen pelin aikana Aulangon suuri sali kuhisee.
19.4.2012 Anne Rongas kirjoitti seitsemännen blogikirjoituksen Ilmoittautuminen ITK-tori K5 Matkatoimisto SOME.
18.4.2012 Anne Rongas kirjoitti kuudennen blogikirjoituksen Joukkueiden muodostaminen avautui.
17.4.2012 Anne Rongas kirjoitti viidennen blogikirjoituksen Pelimerkit testattu.
13.4.2012 Anne Rongas kirjoitti neljännen blogikirjoituksen otsikolla Sinä olet pelimuusikko.
12.4.2012 Anne Rongas perusti Facebook-sivun pelitapahtumalle, Nyt pelittää, jossa oli 31 tykkääjää 18.5.2012.
3.4.2012 Anne Rongas kirjoitti kolmannen blogikirjoituksen otsikolla Kehyksiä ja ennakointiohjeita.

Maaliskuu 2012

30.3.2012 Anne Rongas kirjoitti toisen blogikirjoituksen otsikolla Ilmoittautuminen pelisessioon käynnistyi.
26.3.2012 Anne Rongas, Pauliina Mäkelä, Niina Kesämaa, Tero Toivanen, Heidi-Tuulia Eklund ja monet muut osallistuivat aktiivisesti pelitapahtuman tiedottamiseen.
22.3.2012 Anne Rongas avasi pelille oman blogin Nyt pelittää!, jonka ensimmäinen blogikirjoitus oli otsikolla Pelittää ja sopii myös untuvikoille.
16.3.2012 valmistelukokoukset Skypessä ja Adobe Connect Pro kokoushuoneessa alkoivat

Tammikuu 2012

ITK2012-konferenssin järjestäjät julkaisivat ohjelman, josta löytyi myös Nyt pelittää! pelitapahtuman tiedot.

Joulukuu 2011

7.12.2011 Ville Venäläinen kertoi, että “No niin… nyt tuli myös vastaus Pääsalin pelityksestä:”Kiitos lähettämästäsi teemaseminaariehdotuksesta ”Nyt pelittää! (työnimi)”. Ehdotuksesi on hyväksytty ITK2012-konferenssin ohjelmaan, onnittelut valinnasta”!”

Marraskuu 2011

3.11.2011 lähti ITK2012 – Call for Papers -hakemuksen Nyt pelittää! pelitapahtumasta ITK2012-konferenssin järjestäjille. Hakemuksessa foorumiesiintyjien niminä olivat

  • Ville Venäläinen, Otavan Opisto
  • Anne Rongas, Suomen eOppimiskeskus
  • Tarmo Toikkanen, Aalto-yliopisto Medialaboratorio
  • Pauliina Mäkelä, Otavan Opisto
  • Tero Toivanen, Kilonpuiston koulu
  • Matti Karmaa, Edupoli
  • Mauri Laakso, Otavan Opisto
  • + muita Sometu-verkoston toimijoita

Hakemusteksti:
“Nyt pelittää! (työnimi)
Sometu-verkosto on luonut kahtena edellisenä vuonna Aulangon pääsaliin yllättävää ja elämyksellistä ohjelmaa, joka tarjoaa vaihtelua yleiseen konferenssiohjelmaan. Tänä vuonna tätä rakennetaan pelin ja draaman keinoin.
Sometu-verkosto tarjoaa ITK-päiville elämyksellistä ja kokemuksellista tapahtumaa, jossa ydinideana on pelillinen oppiminen. Pelin tavoitteena on yhdistää draamallisia aineksia strategiseen joukkuepeliin, jolloin pelitilanteesta tulee yllätyksellinen ja viihdyttävä mutta silti johdettu.
Esitämme myös halukkuutemme osallistua Online-ITK-esitykseen. Voisimme omassa puheenvuorossamme avata tulevaa ja huokutella osallistujia. Samalla voisimme myös avata pelipedagogiikan toimintamuotoja ja mahdollisuuksia.
Esitämme myös foorumipuheenvuoroa perjantaipäivälle. Puheenvuoron teemana olisi pelipedagogiikka edellispäivän toteutukseen kytkettynä. Pelin käyttäminen opetuksellisiin tarkoituksiin vaatii tiettyä suhtautumista, järjestelyjä ja perehtymistä. Pelipedagogiikkaa on kehitetty pitkälle muun muassa Tanskassa.
Pelipedagogiikkaa ei voi opettaa vain luennoimalla – pelin oppimisulottuvuus pitää kokea. Sometun Nyt pelittää! -tapahtuma tarjoaa mahdollisuuden käytännön tuntuman saamiseen.

Nyt pelittää! on osallistujille turvallinen tilaisuus hankkia omakohtaisia kokemuksia yhteisöllisestä roolipelaamisesta tutussa toimintaympärissä, joka voi näyttää pelin jälkeen uudelta. Pelin keinoin otetaan suhdetta tämän päivän koulun toimintaympäristöön. Pelin juoni kattaa 21. vuosisadan oppijan taidot, mutta yhtä lailla kiristyvän taloudellisen toimintaympäristön.
Pelin oheistoimintoihin voi osallistua verkossa jo ennen tapahtumaa. Varsinainen peli tapahtuu torstaina. Perjantain luennolla tarkastellaan mitä pelissä tapahtui ja mistä pelipedagogiikassa on kyse.
Joukkueita voi koota ja ilmoittaa ennakkoon, mutta peliin voi ilmoittautua myös torstaina ITK-päivillä ennen varsinaista pelisessiota tapahtumatorilla Matkatoimisto Somen osastolla. Ennakkovalmistautumista johdatellaan osallistujalähtöisesti. Varaudutaan muun muassa siihen, että pelin oheen järjestetään peliin heittäytymistä tukevia aktiviteetteja. Pelin varsinaista toteutusta voidaan myös talkoistaa nettiverkostoissa.
Peli sisältää elementtejä, joilla on pedagogista painoarvoa: draama, simulaatio, kokemuksellisuus, yhdessä tekeminen, projektityyppinen työskentely, tiimidynamiikka, roolitus, prosessin johtaminen ja työnjako, erilaisten taitojen yhdistäminen ja ryhmäoppiminen.
Tarkkoja yksityiskohtia ei paljasteta, mutta kyseessä on strateginen peli. Sisällöllisenä juonena pelissä on koulun kehittämiseen ja interaktiivisen opetusteknologian käyttöön liittyvä päätöksentekoprosessi ja sen systeemisen dynamiikan hahmottaminen. Juoneen liittyvät mukaan oppijoiden avainkompetenssit ja niiden vahvistamiseen liittyvä sulautuva ubiikki teknologia sekä aktivoivan opetuksen ideat. Pelimaailmaa värittävät talouslaman pilvet ja innovaatioiden valonsäteet.
Peliin voi osallistua joko pelitiimin jäsenenä tai pelinrakentajana. Pelinrakentajia haetaan ennakkoon. Heidän tehtävänään on luoda pelin dramaturgia ja toteuttaa pelin juonellinen kuljetus pelitilanteessa. Peli tallennetaan ja välitetään verkkoon. Osa pelinrakentajista toimii näissä tehtävissä.
Peliryhmät rakentuvat koulun sisältä löytyvistä toimijarooleista. Pelaajat eläyvät roolien kautta viemään fiktiivistä kouluaan kohti annettua tavoitetta. Pelin juonenkuljetukseen liitetään reaalimaailmasta tuttuja käänteitä, joita tehostetaan draamallisilla menetelmillä, kuten valaistuksella, äänilavasteilla ja muulla rekvisiitalla. Parhaan tunnelman luomiseksi toivomme, että saamme käyttöömme Aulangon pääsalin, jonne voidaan rakentaa peliin uppoutumista tehostava ympäristö.
Pelitoteutukseen haetaan myös uudenlaista prosessin visualisointia, jossa pelitiimien päätöksentekostrategiaa havainnollistetaan. Toteuttajilla on tavoitteena hankkia pelinrakentajien ryhmään visualisoinnin asiantuntijoita.”

Lokakuu 2011

14.10.2011 Ville Venäläinen loi GoogleDocs-asiakirjan, johon yhdessä talkoovoimin kirjattiin talteen ITK2012 – Call for Papers -hakemus.

7.10.2011 Ville Venäläinen laittoi Sometu Ning ITK12 valmistelu-ryhmän kommenteissa Doodle-kyselyn liikkeelle ensimmäisen kick off-kokouksen suunnitteluun. Keskinäinen tsemppihenki oli lähes käsin kosketeltavissa. Samoin ajatus siitä, että mukana olemalla ja kokemalla oppii paljon.

2.10.2011 Sometu Ningin ITK12 valmistelu-ryhmään liittyi nopeasti useita innokaita jäseniä. Pelitapahtuman suunnitteluryhmä muodostui.

1.10.2011 Anne Rongas loi Sometu Ningiin ITK12 valmistelu-ryhmän. Ryhmässä oli 18.5.2012 jäseniä 62. Ryhmässä ensimmäinen kommentti Annelta oli:
“Tarvitsemme pelinrakentajia! Ideoimme eilen Venäläisen Villen kanssa perusjuonen. Perusjuoni voidaan paljastaa kaikille, mutta juonen käänteet ja pelitilanteen koreografia on vain pelinrakentajien tiedossa.Toteutus: Meillä on toivon mukaan suuri sali käytössä ja peliaikaa vähintään 1,5 tuntia. Pelipöydät 3-5 hengen joukkueille. Jokainen joukkue edustaa koulua. Joukkueet voivat ilmoittautua jo etukäteen ja kaikenlainen joukkuehenkeä nostattava oheishommeli on sallittua. Pelin alussa kaikille joukkuelle jaetaan pelin tavoite ja resurssit. Pelin edetessä juonen mukaan resursseihin puututaan. Pelin juoni noudattelee reaalimaailaa, mutta on fantasioitu. Pelitunnelman luomiseen käytetään ääni ja valoefektejä, lasvastusta ja puvustusta. Strategiset valinnat kirjataan ja pelin päätteeksi toimitetaan arviointineuvostoon. Voittajajoukkue palkitaan näyttävästi.Nyt siis ryhdymme ensinnäkin kirjoittamaan ehdotusta ITK-raadille. Samalla voimme ideoida toteutusta. Toimijarooleihin voi jo ilmoittautua. Apuvoimia tarvitaan paljon. Tästä tulee ennen näkemätöntä ja kutkuttavan opettavaista.”

Syyskuu 2011

30.9.2011 Anne Rongas ja Ville Venäläinen ideoivat tulevaan ITK2012-konferenssiin ohjelmaa eli Sometu-verkoston pelitapahtumaa.

 

***

Pelikokemuksia

 

Pelittämisessä oli rento ja reilu tekemisen meininki. Rytmitys oli kohdillaan ja tekemistä riitti neljä tuntemattoman tiimiläisen kanssa kolmeksi tunniksi. Itseasiassa finalisointi jäi vähän kesken. Eri osaamiset nousivat hyvin pintaan. Osa keskittyi sisältöön, osa ideointiin ja osa teknologiseen ratkaisuun kuten QR-koodit. Ensimmäinen pelikerta oli hämmentävä niin monen uuden muuttujan kanssa (ohjeet, säännöt, juonenkäännökset, tulkinnat, tarinallistava purku). Nyt osaisi edetä ja pelittää huomattavasti järkevämmin. Varsinkin kuin näki muiden tiimien prosessointitapoja. Jäin pohtimaan sitä kuinka realistisesti/ideavapaasti olisi kannattanut työstää ja miten tämä soveltuu paikalliskehittämiseen tai lasten kanssa ideointiin. Pelaamisen nälkä jäi päälle, elämys oli vahva ja odotan mielenkiinnolla virikepakettia. Vesa Ilola, ikuinen kehittäjä, Oulu

 

Blogikirjoitukset

Mauri Laakson Meillä on leikki kesken blogissa 18.4.2012 Nyt pelittää -blogikirjoitus sisältäen pelikutsun.
Tero Toivasen Teromakoteron blogissa 28.4.2012 ITK 2012 – Nyt pelittää mobiilisti tviitaten -blogikirjoitus sisältäen sekä pelinrakentamis- että pelaamiskokemuksia.
Mauri Laakson Pelipeda Ningissä 22.4.2012 Nyt Pelitti Hämeenlinnan ITK-päivillä! (Soon in English!) -blogikirjoitus sisältäen sekä pelinrakentamis- että pelaamiskokemuksia.
Eija Kallialan Kulttuuri- ja ict-tekoja -blogissa 20.4.2012 Avoimet tilat ja oppimispelit -blogikirjoitus sisältää pelaamiskokemuksia.
Pauliina Mäkelän Oppimassa-blogissa 1.6.2012 Nyt pelittää! blogikirjoitus sisältäen sekä pelinrakentamis- että pelaamiskokemuksia.

 

10 syytä tulla pelaamaan

Miksi lähtisit mukaan peliin? Voit tulla peliuntuvikkona. Peli on rakennettu niin, että kuka tahansa voi osallistua. Tässä kymmenen hyvää syytä tulla mukaan:

1. Pelin taikapiiri: pelaamisen idea avautuu aivan uusiin ulottuvuuksiin kokemuksen kautta, mukaansa tempaavassa, ainutlaatuisessa kokemuksessa, jossa todellisuus muuntuu pelin maailmaksi.
2. Tiimityötaidot: strateginen joukkuepeli harjoittaa jokaisen osallistujan tiimityötaitoja. Voit oivaltaa oman kokemuksesi kautta mm. sovelluskohteita lasten ja nuorten kanssa toimimiseen.
3. Luovuus ja innovatiivisuus: tämä peli antaa tilaa luoda uusia toimintamalleja. Pelin juoni kulkee myös kohti ajanjaksoa, jota kuvitellaan yhdessä.
4. Tarinallisuus ja digitaalinen tarinankerronta on punottu pelin ytimeen. Tarinankerronta on nousussa myös pedagogisena menetelmänä. Nyt voit eläytyä tarinankerronnan tuottamaan kokemukseen.
5. Strategiset valinnat ovat aina paitsi jonkin valitsemista myös toisten mahdollisuuksien poissulkemista. Tätä havainnollistetaan mielenkiintoisella tavalla pelissä. Lasten ja nuortenkin tulisi oppia, ettei elämässä saa aina kaikkea. Voisiko peli olla hyvä keino opetella valintojen tekemistä ja vaihtoehtojen punnitsemista?
6. Simulaatio: pelin juoni käänteineen simuloi reaalimaailmaa. Tulevaisuuteen suuntautuva päätöksen teko vaatii kykyä nähdä mahdollisia tulevaisuuksia ja pyrkiä kohti tavoitetta reunaehtojen puristuksissa. Näemmekö mahdollisuutemme vai suuntaammeko huomiomme puutteisiin ja esteisiin? Tämän pelin jälkeen ehkä oivallat sen, miksi välillä pitää leikkiä, jotta oikea elämä avautuisi.
7. Mindset uusiksi tai ainakin uuteen tulokulmaan. Pelillisyys avartaa ajatteluntapoja, johdattaa luontaisesti eläytymään erilaisiin tilanteisiin ja eri hahmojen rooleihin. Rutiinit helpottavat elämää, mutta joskus on arvokasta rikkoa rutiineja.
8. Erilainen konferenssikokemus: tämän elämyksen luovat osallistujat. Taustatyötä on toki tehty, tunnelman luomiseen on panostettu, mutta ydinroolissa olet sinä, joukkueesi ja koko osallistujakunta.
9. Teknologian sulauttaminen: jokaisessa pelipöydässä on yhtenä pelivälineenä täppäri (tablet-laite), joka on viritetty valmiiksi vähintään yhtä helppoa pelivaihetta varten. Täppäreiden luovaa käyttöä voi oppia oman joukkueen kesken, ehkä myös muilta joukkueilta. Pelaajat saavat käyttää vapaasti mitä tahansa teknologiaa ja ketä tahansa etäavustajia. Voisiko koulussakin joskus toimia samoilla pelisäännöillä?
10. Saat evääksesi peli-idean: kirjoitamme kuvauksen ITK-pelin rakentamisesta, pelin juonenkuljetuksesta, pelin eri elementeistä ja siitä, miten tätä peliä voidaan varioida. Kuvaus julkaistaan wiki-muodossa sekä opasvihkona. Opas postitetaan toukokuussa jokaiselle pelaajalle.
Eikä tässä vielä suinkaan kaikki… pelissä voi voittaa mainetta, kunniaa, eikä vähäisimpänä voittona nauru, jännitys, ilo ja riemu. Tämä tehdään yhdessä. Kannattaa tulla kokemaan.

 

 

Tags: , , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Copyright © 2010-2024 Oppimassa All rights reserved.
Desk Mess Mirrored v1.7.2 theme from BuyNowShop.com.