Twitter saapui Suomeen, Sometuun ja Pauliinan elämään
15.11.2009 tehty Anne Ronkaan Sometu-blogin kirjoitus on siirretty Wayback Machinen avulla talteen tänne 31.7.2018 (linkit eivät välttämättä toimi):
Sometu-verkostolle perustettiin Twitter viime keväänä 1.3.09 osana ITK-päivien verkkototeutusta. Tuolloin suomalainen tweettailu oli vielä harvalukuista. Sysäyksen laventaa kokeilua antoi Twitteristi-blogin kirjoitus maaliskuussa 09, jossa vertailtiin Suomen poliittisten puolueitten Twitter-aktiivisuutta. Tänään Demarit-Twitter johtaa edelleen Sometua seuraajien määrässä 459 – 404, mutta viserrysten eli twiittien määrässä Sometu keulittaa 247 – 126. Sometun Twitteristä siivotaan ulkomaalaisia superverkottujia pois. Seuraajien seulontaan kätevä verkkopalvelu on Twitblock.
Twitterin havaittiin olevan notkea väline Sometu-verkoston tiedotuskäyttöön. Sillä voi vaivattomasti välittää lyhyitä tiedotteita. Verkoston etusivulle kaivattiin ajankohtaisasioitten otsikkovirtaa. Tähän Twitter soveltui mainiosti. Twitterillä voi heittää lyhyen ajatuksen, linkin ja välittää toisen tweettailijan viestin.
RT-kirjaimilla kerrotaan, että viesti on edelleenlähetetty (re-tweet) ja @-merkki paljastaa, keneen viestissä viitataan joko alkuperäisenä lähteenä tai muutoin. #-merkki (hashtag) liittää viestin jonkin asiakokonaisuuden virtaan, jota voidaan erikseen hakea suoraan Twitterillä tai sovelluksilla. Twitterin erikoisuus on laaja joukko sovelluksia (widget).
Twitter soveltuu myös verkoston ympärillä tapahtuvat viestinnän seuraamiseen. Twitter paljasti esimerkiksi, että suomalainen Twitter Queen @PauliinaMakela oli ehdottanut Sometu-verkostoaBest Non-Profit Use of Social Media -sarjaan Mashablen avoimen verkon käytön kilpailussa.
Sometu-blogi haastatteli Pauliina Mäkelää. Lue kiinnostava Twitter-elämän kehityspolku!
Pauliina, mitä sinä tuumit Twitteristä?
Twitter on vuoden 2009 sosiaalisen median työkalu numero yksi. Se on yhteisö- ja mikroblogipalvelu, jonka käyttäjät pystyvät lähettämään ja lukemaan toistensa päivityksiä Internetissä. Suosittelen Twitterin käyttöä kaikille, jotka ovat kiinnostuneita sosiaalisesta mediasta ja uusien asioiden oppimisesta.
Twitteriä on yksinkertaista ja helppo käyttää. Rekisteröityminen on nopeata. Voit käyttää nimimerkkiä, jos et halua käyttää omaa nimeäsi. Saat itse valita, ketä seuraat. Häiritsevät seurattavat voi blokata pois. Mainoksia ei tarvitse sietää. Erilaisten asioiden seuraaminen on erittäin helppoa.
Facebookin ja Twitterin ero on siinä, että Facebookissa oma viestisi tavoittaa ainoastaan omat Facebook-ystäväsi, Twitterissä viestisi menee koko maailmalle. Facebookissa on tärkeätä se, että kuka olet, Twitterissä tärkeätä se, mitä sanot.
Mikä Twitterissä on hyvää?
Nopeus ja kattavuus uutisoinnissa, tiedotuskäytössä, markkinoinnissa, verkostoitumisessa ja yhteydenpitovälineenä.
Milloin aloitit Twitterin käytön?
Twitterin oppimispolkuni meni näin:
Aloitin oman Twitterin käyttöni 27.3.2009 viserryksellä, jossa luki ”registrated herself into the twitter.” Kevään aikana kävin ihmettelemässä uutta työkalua ja opin aina uutta jokaisella käynnillä. Kirjoitan viestejä sekä suomeksi että englanniksi.
Maaliskuussa seitsemän viserrystä löysi tiensä Twitteriin.
Huhtikuussa kirjoitin kolme viserrystä.
Toukokuussa kirjoitin 14 viserrystä ja välitin ensimmäisen linkin eteenpäin.
Kesäkuussa kirjoitin 28 viserrystä ja ensimmäisen RIP viestin ”RIP Michael Jackson+Farrah Fawcett”. Kirjasin ylös, että ”is following 108 and has 39 followers.” sekä tein ensimmäisen vastauksen toiselle. Michael Jacksonin kuolema ja Iranin tilanne vei mediapyörityksen keskellä hakemaan kaikenlaista tietoa Twitterin kautta. Twitter imaisi minut mukaansa. Facebookin käyttö on vähentynyt koko ajan.
Heinäkuussa tuli ensimmäiset sata liverrystä täyteen ja kirjoitin 239 viserrystä.
Elokuussa kirjoitin 751 viserrystä, ensimmäisen fanipostin Kevin Spaceylle ”@KevinSpacey Warm regards from Finland!” sekä ensimmäisen RT-viestini sekä ensimmäisen #-merkkini (hashtagin) #sometu. Käytin ensimmäisen kerran #finnish hashtagia viserryksessä ”Eletään niin, ettei tartte vanhainkodissa valehdella #finnish”. Tästä #finnish hashtagista on ollut tavaramerkkini, jota käytän paljon.
Syyskuussa kirjoitin 701 viserrystä ja sain Riitta Raesmaalta ja Rautasillan Eero Leppäseltä kommentin, että ”There is no doubt that @PauliinaMakela is the queen of Twitter in Finland! Nice flow today!” Joten minut epävirallisesti nimitettiin Suomen Twitter-kuningattareksi.
Lokakuussa tein 801 viserrystä ja Nelosen Mikko Silvennoinen kommentoi ”@PauliinaMakela Thank you for the #FF! I feel Twitter getting bigger in Finland and YOU are in the driver’s seat.” #FF on follow friday, joka tarkoittaa perjantaina tehtävää seuraajien listausta. Nykyisin #FF hashtagin käyttö tulee varmaan vähentymään, Twitterissä on otettu käyttöön lista-toiminto. Listojen avulla voi tehdä mielenkiintoisista twitter-tileistä erilaisia listoja.
Tänään marraskuussa 14.11.2009 minulla on 1330 seuraajaa, 1613 seurattavaa sekä minut on mainittu Twitter-listoilla 39 kertaa. 1284 seuraajan kanssa seuraamme toisiamme puolin ja toisin. Olen kirjoittanut 3203 liverrystä. Pyrin lopettamaan Twitter-päiväni liverryksellä: ”The day ends with a tweet – Good night!” Twitterin käyttöni on ollut 8 kuukauden ajan pelkästään vapaa-ajan harrastustoimintaa. En ole kertaakaan käyttänyt mitään automaattia tai bottia seuraajien lisäämiseksi. Pyrin läheiseen vuorovaikutukseen seuraajieni kanssa ja verkostoidun mielelläni.
Millaisia käyttötapoja sinulla on ja mitä sovelluksia käytät?
Opin joka päivä uusia asioita Twitterin käytöstä. Haen parasta aikaa itselleni sopivaa suomenkielistä sanastoa käyttööni Twitterin suhteen, välillä viserrän ja toisinaan liverrän.
Itse käytän Twitteriä moneen eri tarkoitukseen. Joskus harvoin kirjaan ylös, mitä teen tai mitä tulen tekemään. Keskustelen. Jaan tietoa itse sekä jaan toisten kertomaa tietoa eteenpäin. Usein viserrän uutisia sekä maailman tapahtumia. Toimin itse tietolähteenä ja haen muilta tietoa.
Mukana minua seuraavissa henkilöissä on minulle tuttuja henkilöitä sekä julkisuuden henkilöitä. Fanittaminen on tehty helpoksi, kun saa suoraan yhteyden palvomaansa julkisuuden henkilöön, kuten Elisabeth Tayloriin ja Arnold Schwarzeneggeriin. Oman tietokoneen kirjanmerkeistä on löytynyt paljon materiaalia Twitterissä jaettavaksi sekä samalla tallennettavaksi Delicious-palveluun. Nykyään käytän Twitteriä mikrobloggaukseen lähes päivittäin.
Käytin aiemmin Seesmic Desktop -sovellusta ja tänään otin käyttöön TweetDeckin. Twitteriin liittyviä sovelluksia on tarjolla valtavasti, tässä vain muutama maininta:
- Twitter Seach – Twitter haku
- Twitter Grader – voit tarkistaa oman Twitter-profiilisi voiman.
- Twitterholic – voit tarkistaa oman Twitter-tilisi statistiikan.
- TweetStats – voit tarkistaa oman Twitter-tilisi statistiikan.
- retweetrank – voit tarkistaa oman RT-sijoituksesi.
- TwitPic – jaa kuvasi Twitterissä.
- wefollow – tämän hakemiston avulla löydät Twitter-julkkikset, -näyttelijät, -tv-henkilöt ja uudet Twitter-ystävät alueeltasi.
- Analyze Words – analysoi persoonallisuutesi Twitterissä käyttämiesi sanojesi avulla.
- twistori – Twitter-taidetta sanoina
- mentionmap – Twitter-keskustelut verkostokarttana
- tweetmeme – mikä on tällä hetkellä pinnalla Twitterissä?
- twazzup – reaaliaikainen Twitter-hakusivusto
- FriendOrFollow.com – Twitter-seuraajien hallintasivusto
- TwitBlock – skannaa Twitter-seuraajien joukosta spämmääjät pois
Miten organisaatioiden pitäisi suhtautua Twitteriin?
Mielenkiinnolla ja rohkeasti kokeilemaan ja kyselemään sekä oppimaan. Twitter antaa paljon erilaisia mahdollisuuksia, jotka kannattaa valjastaa yritysten käyttöön. Ensimmäisen oppimishaasteen edessä ei kannata lannistua, vaan rohkeasti kokeilla uusia asioita uudestaan ja vaikka eri tavalla. Organisaatiot saattavat yllättyä, kuinka paljon yrityksen työntekijöistä saattaa olla jo valmiiksi sosiaalisen median taitavia käyttäjiä. Yrityksiin kaivataan aiheesta avointa dialogia. Kaikille tulee antaa mahdollisuus tuoda esiin omia vahvuuksia ja kykyjä. Tulee antaa tilaa luovuudelle.
Ja sitten vielä Twitter-tyyliin 140 merkkiin mahtuva Pauliinan Twitter-motto:
Kannustan suomalaisia yrityksiä rohkeasti mukaan kokeilemaan sosiaalisen median mahdollisuuksia! #finnish