YouTube-koulutuspäivät Vierumäellä
Otavan Opiston Yhteisömanagerit Master Class eli MC Somettajat -kurssilaisia ja Yhteisömanageri III -kurssilaisia kokoontuu tänään Vierumäellä Suomen Urheiluopistolla ja aiheena on YouTube. Kouluttajina ovat Otavan Opistolta Marianne Heikkinen ja Jere Lauha sekä Timo Korpi ja Toni Nummela. Kirjoitan omaa ajatusvirtaa talteen torstaina ja perjantaina – tästä tulee pitkä taltiointi livebloggauksena.
Oma YouTube-kanava löytyy osoitteesta https://www.youtube.com/user/PauliinaMakela ja omat koulutusmateriaalit SlideSharessa sekä Kinda Oy:n blogissa.
Ohjelma torstaina 18.9.2014
klo 12.00 – 12.30 Kuulumisten vaihto, aloitus
12.30 – 13.30 Perehtyminen aiheeseen: “Youtuben (r)evoluutio: Historia, nykyisyys ja tulevaisuus” Toni Nummela hangoutin kautta
13.30 – 15.30 vloggaaja Timo Wilderness aka Timo Korpi paikan päällä: Vloggaaminen mitä se on & sponsorit ja yritysyhteistyö. Case Barona.
15:30 – 18.00 Marianne: Kuinka suunnitella & toteuttaa pienellä budjetilla YouTube-video organisaation käyttöön? Miten sisältöä tuotetaan videolle? Käsikirjoitus?
Ohjelma perjantaina 19.9.2014
09:00 – 11:30
-
JereL: mobiilivideoinnin perusteet ja eri työstövaiheet / Eri käyttöjärjestelmien huomioiminen
-
JereL: YouTube-tilin avaaminen
11:30 – 12:30 Lounas
12:30 Marianne: Kuinka tehdään rentoja haastatteluja, behind the scenes -matskua, näin teet -matskua (myös itseään kuvaten). Rohkeutta tehdä ja olla myös itse näkyvillä. Esiintymisneuvoja.
-
JereL & Marianne: Jokainen tekee yhden videon ja lataa sen YouTube-tilillensä.
14:30 – 15:30 Pohdinta ryhmille:
-
Miten yhteisömanageri voi hyödyntää videoita työssään? Pikkuryhmissä keskusteluista yhteenvedot pikkuryhmissä esim. Google Docsiin tai tieken muistioon.
15:30 – 16:00 Check-out – loppukierros, tunnelmat, mitä opittiin jne..
Perjantaina 18.9.2014 aloituskierros
Aloituskierroksella tutustuimme toisiimme ja kuulimme toiveita kahden päivän YouTube-koulutuksen sisältöstä. Useampi kertoi, että haluaa sekä itse oppia tekemään videoita että oppia ostamaan videotuottamispalveluita.
Toni Nummela – Youtuben (r)evoluutio: Historia, nykyisyys ja tulevaisuus
Historia (tilastotietoja ja tägipilviä)
YouTuben historia alkaa vuodesta 2005. Ensimmäinen YouTube-video oli eläintarhassa kuvattu.
Ensimmäisen suomalainen video on Turpon rock-keikkakuvaus.
Vuonna 2005 kanavia oli 71 ja videoita 31. Tilatuimmat vuonna 2005 perustetuiden kanavien joukossa on Nokia, Him, Darude (myös ensimmäisten joukossa Twitterissä), Yle ja Elisa. Katsotuimpia videoita olivat musiikkivideoita, ykkösenä BonJovi.
Vuonna 2005 tägitetyimmät sanat olivat music, shooter game, pop music ja gameplay.
Vuonna 2006 suomalaisia tilatuimpien perustettujen kanavien joukossa olivat RovioMobile, Dudesons, Rahina Rec, Biisonimafia.
Vuoden 2006 katsotuin video oli Lordin Hardrock Hallelujah.
Vuonna 2007 kanavia oli jo 33050 ja videoita 56806.
Vuonna 2008 tilatuimpien perustettujen kanavien joukossa oli Duudsonit Suomi.
Vuonna 2008 katsoimpien videoiden joukossa oli Bon Jovi ja AC/DC.
Vuonna 2009 videoiden määrä on tuplaantunut.
Vuonna 2009 tilatuimpien kanavien joukossa Justimusfilm ja Petri Nygård
Vuonna 2009 katsotuimpien videoiden joukossa oli Angry Birds-video.
Vuonna 2010 kanavien ja videoiden määrä kasvaa.
Vuonna 2010 tilatuimpien perustettujen kanavien joukossa on tekniikkakanavia ja TarjaTurunen sekä mentaalisavuke.
Vuonna 2010 katsotuimpien kanavien joukossa oli FazerGroup. Omituinen kanava oli Valion Juustopikarit. Fonecta Oy teki esittelyvideoita.
Vuonna 2010 katsotuimpien videoiden joukossa oli Angry Birds ja musiikkivideoita.
Vuonna 2011 uusia kanavia paljon lisää sekä videoita myös.
Vuonna 2011 tilatuimpien perustettujen kanavien joukossa oli mm. Soikkuu.
Vuonna 2012 oli lisää kasvua kanavissa ja videoissa.
Vuonna 2012 katsotuimpien perustettujen kanavien joukossa oli eeddspeaks. Lumenella oli kampanjavideoita. Angry Birds -videoita paljon katsotuimpien videoiden joukossa, sillä peleihin oli upotettuna YouTube-videot.
Vuonna 2013 tilatuimmat perustetut kanavat olivat mm. HayDay, Clash of Clans ja Musta Barbaari. Pelikanavat vetävät katsojia ja ovat katsotuimpienkin joukossa.
Vuonna 2014 tähän mennessä on jo tehty 662 000 videota. Saa nähdä, meneekö tänä vuonna miljoonan videon määrä rikki.
Tänä vuonna on tilatuimpien perustetuimpien kanavien joukossa ovat BenjaminOfficial ja Posse.
Tänä vuonna ahkerimmat kanavat ovat mm. ValtraVideos, Pasi Viheraho, Liikuntakeskus Pajuranta ja Vermon ravirata.
Yhteisöllisyys YouTubessa
Vuonna 2013 oli merkittävä vuosi YouTuben yhteisöllisyyden kannalta, kun 11 henkilöä (#vajaatusina) lähti yhdessä mökille (bloggaajia yms.) ja teki sieltä videoita sekä Tampereella pidettiin YouTubemiitti 5.10.2013.
Mainosyhteistyötä voi tehdä paremmin, kun Networkit saapuivat Suomeen, Splay Suomi, Töttöröö Network ja United Screens. Tänä vuonna oli Tubecon, joka keräsi paljon väkeä yhteen.
Jos data visualisoidaan, mitä data kertoo?
Visualisointikuvasta nousee esiin:
Vlogit, Littlest Pet Shop, SpeedPaint, Skede, Scoot, FPS, Pelivideot, Hevosvideot, Parkour, Mopovideot, STP
Kaikki eivät ole saaneet yhteisöllisyyttä aikaan, joten näkyvät visualisointikuvassa pieninä palloina.
Finnish YouTube Network Graph by Toni Nummela 15.8.2014
Nykyisyys
Suosikki-lehden levikki oli enimmillään 150 000 kappaletta.
Suurimpien YouTube-kanavien joukossa on yli 150 000 levikki. Suomessa on tällä hetkellä 294 YouTube-kanavaa, joiden “levikki” on yli 10 000.
Tilaamisen ydin on saada tilaamasi videot suoraan omaan näkymään sekä selaimessa että mobiilissa.
Suomen YouTube-ilmiö on päivässä 581 000 vierailijaa.
Suomen YouTubessa: päivässä 21 uutta videon tekijää, 2062 videoita julkaistaan, 13,3M katsontakertaa.
228 000 videokanavaa löytyy tällä hetkellä.
Vain 32% kanavista on tehnyt videoita tänä vuonna.
2 305 000 eri kävijää kuukaudessa Suomen YouTube-kanavissa.
Facebook, YouTube ja Twitter ovat järjestyksessä hakukoneina Suomessa.
Keskimääräinen suomalainen video on saanut 5490 katsojaa, 20 likeä ja 2 dislikeä.
Mediaani suomalaisesta videosta on 159 katsojaa, 1 like ja 0 dislikeä.
Suomalainen video saa keskimäärin 9 kommenttia ja mediaani-video saa yhden kommentin.
Keskimääräinen suomalainen kanava: 97 tilaajaa, 13 videota, 65411 katsontaa.
Mediaani-suomalainen kanava: 8 tilaajaa, 5 videota, 1520 katsontaa.
Miten usein pitäisi julkaista?
Joka viikko tulee julkaista, jotta saa 1000 tilaajaa.
2 videota tulee julkaista, jotta saa 10 000 tilaaja.
Tulevaisuus
Mihin Suomi YouTube -ilmiö on menossa?
1. skenaario
on Matti-skenaario. Staramedia nostaa kansalaisia tähdiksi. Kuten Instagram tekee myös. Esim. Benjamin Peltonen. Yhä useampi vloggaaja nousee esim. juontajaksi tai muihin esiintymistehtäviin. Myös näyttelijän tehtäviin voi nousta vloggaaja. Kun on tottunut yleisöltä saatuun suoraan palautteeseen, niin osaa helpommin ottaa uusia esiintymisammatteja vastaan. Soikku (Sonja Hämäläinen) nousi Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmaan. YouTube-Saraa viedään maailmalla. Kielitekijä voi eriyttää suomalaiset YouTubettajat erilleen omaksi yhteisöksi. Internet-käyttäjien kasvu jatkuu, tällä hetkellä 3 miljardia maailmassa. Suomalaisten internetin käyttäjien osuus on minimaalinen. Kielikysymys ratkaisee.
2. skenaario
on Tankkiskenaario. Kenen tiimissä, kenen tallissa olet, voi ratkaista ryhmittelyn ja sitten alkaa “Täältä pesee!”
3. skenaario
on Hjallis-skenaario eli YouTube as Business.
- YouTube Live (kunnolla kaupallistettu kokeilu),
- Tipping (voit antaa YouTube-kanavan omistajalle tippiä),
- CrowdFunding (joukkorahoitus YouTuben kautta).
- Direct Sales? (suoraan osto YouTube-videosta napin painalluksella)
- Networks? (Ken aloittaa tekemään näillä verkostoilla businestä?)
4. skenaario
on meidän skenaariomme eli Somehipit. Avoimuus, osallistaminen, sosiaalisen median hyvät puolet.
Esimerkkinä SomeTime-tapahtuma ja Ravintolapäivä.
Vinkit Tonilta
- Uskalla! Yleisön palautteen pelko pitää ylittää!
- Tekniikkavaatimukset
- Sisältövaatimukset
- Aaltoina etenee, mieti, mikä pelottaa, mitä haluat saada aikaiseksi, keskity niihin, älä anna periksi.
- Muuttuu jossain vaiheessa rankaksi, purista vaan hyvä video ulos.
- Kokeile, kommentoi, seuraa mitä muut tekevät, kuka tekee hyvin.
- Kopioi hyviä ideoita. Opi matkimalla. Oma analyysi ja kestä palautetta.
- Matka aivoista kommenttilaatikkoon on yllättävän lyhyt. Mieti ennen kuin vastaat. Koita saada keskustelu käyntiin. Harvoin tulee sitä asiaa, mikä oli pielessä. Voidaan sanoa, että on huono video, vaikka ollaan vaan eri mieltä aiheesta.
- Pyytäkää kavereilta tsemppiä ja suoraa palautetta.
- Tee sisältö niin, että saat jätettyyn aukkoon kommentin.
- Huumori ei saa viedä liikaa aikaa.
- Mahdollisimman myöhään sisään, mahdollisimman aikaisin ulos. Leikkaa löysät pois. Timmi paketti parempi kuin tylsät hetket. Asiaan heti.
- Pidä vuorovaikutus YouTube-kanavalla. Tilaaja katsoo varmemmin YouTube-videon kuin video jaettuna muihin some-kanaviin. Pyri sitoutuneeseen katsojakuntaan. Kommentit ovat videon sisältöä.
- Tägejä käytetään kanavien luokittelemiseen. Vaikuttavat, mitä muita videoita näytetään oman videosi rinnalla. Mitä aiheita olet käsitellyt. Voi vaikuttaa myös jonkin verran näkyvyyteen. Otsikointi ja kuvaus videoissa vaikuttavat enemmän.
Timo Wilderness aka Timo Korpi: Vloggaaminen – mitä se on & sponsorit ja yritysyhteistyö, Case Barona
Timo kertoi oman tarinansa. Timo julkaisi joulukuussa 2012 ensimmäisen videon Facebook-kavereille, jotka kannustivat jatkamaan. Kaveri näytti yhtä alaston matkasta videota ylen toimittajille. Siitä lähti matka maailmalle ja oma tv-sarja. Tässä Yle Areena-tallenne tv-sarjasta. Timo tekee englanniksi videoita omalla kanavallaan. Timo valittiin Baronan järjestämään unelmien kesätyöhön Maailman Matkaajaksi. Ihan huikea tarina, nyt pitää vain kuunnella! Lisäksi tässä on Timon tekemä Vimeo-video. Timo on aloittanut juuri videotuottamisen yrittäjänä Timo Wilderness -nimellä.
Suomalaisia vloggausesimerkkejä
What Languages Sound Like To Foreigners
CRAZY SLO MO ACTION feat. Tume
Vinkit Timolta
- Harjoittele, kuvaa omaa esiintymistäsi
- Lähde liikkeelle yksinkertaisella tekniikalla, mieti jatkossa erilaisia vaihtoehtoja
- Liikkuvaan kuvaan GoPro
- Käsikirjoita video
- Valaistus on tärkeätä
- Leikkaa video, videotuotannon pisin vaihe. Timolla voi olla 20-30 minuuttia puhetta kuvattuna, josta leikataan 3 minuutin video. Leikkausvaiheessa vertaistuki auttaa, YouTubesta löytää paljon erilaisia howto-videoita.
- Voi tehdä yhteistyövideoita (feat.).
- Haastevideot, esim. Krave Kellogs Challenge: The Cereal Machine – YouTube-yhteisön yhteinen juttu, helppo lähteä mukaan, hauskanpitoa.
- Käyttöön ilmaisia ääniä: Looperman, Incomptech.
- Erilaisia tyylejä: parkour-videot, peli-videot, kuten minecraft, neft war -videot
- Annotations – kommenttien lisääminen videoon
- Tilaa kanava -nappi ja tilauskehotus
Marianne Heikkinen: Kuinka suunnitella & toteuttaa pienellä budjetilla YouTube-video organisaation käyttöön?
- Esimerkkinä mm. valaistuksesta Punk-bändin musavideo
- Tarvitaan vain hyvä idea.
- mentaalisavuke: mielensäpahoittajat
- Jose Ahonen: Taikuutta koirille – magic for dogs
- Ystäväni Lasse Antero: Peeling a Pineapple
- GoPro-video It’s puppy time
- DNA Toive – Leffastuntti
- Onko budjettia?
- Kannattaako tehdä itse?
- Halvalla hyvää, vain mielikuvitus on rajana Muminhuset
- Siperia opettaa (Marianne on ollut kuvausreissulla Siperiassa, kannattaa miettiä, miten matkalla kuvaus tehdään, setti valitaan sen mukaan, mitä jaksaa kantaa)
- Alku on tärkeä, herättää mielenkiinnon, koukutus
- Elää hetkessä, olla ajan hermolla
- Virheiden pitää näkyä
- Oma persoona kuuluviin
- Ei mainos
- Vloggaus, haastevideot, justimukset
- Tärkeintä on, että saadaan seuraajia!
- Dramaturgia on rakenteen hahmottamisen ja järjestämisen taitoa. Esityksen osat tietyssä järjestyksessä toimivat toisin kuin toisessa järjestyksessä – tämän järjestyksen miettiminen, unelmoiminen ja leikkiminen on dramaturgiaa.
- Dramaturgia on asioiden esittämistä niin, ettei katsoja pitkästy.
- Klassinen draaman kaari – alku – keskikohta – loppu
- Käsikirjoittaminen: synopsis (mitä, missä, kenelle, kuka tekee), kuvakäsikirjoitus (voi olla tikku-ukkokuvia), rajojen murtaminen, “löysät pois” eli tylsistyttää tekovaiheessa, niin se myös tylsistyttää katsojaa
- Tekniikka: hyvä valo, mielenkiintoinen kuvauspaikka/ympäristö, hallittu kameran liike, kuvakoot, hiljainen paikka tai hyvät mikit, extraa budjetin/osaamisen mukaan (timelaps, ilmakuva, elokuvamaisuus) esimerkki: Iiro Rantala – Freedom
Perjantaina 19.9.2014 Jere Lauha: mobiilivideoinnin perusteet ja eri työstövaiheet / Eri käyttöjärjestelmien huomioiminen
Kävimme läpi erilaisia lisälaitteita, joiden avulla kuvaaminen helpottuu. Lisäksi mietimme kuvausasentoa käsivaralta, jolloin kannattaa ottaa tukea omasta vartalosta. Älä pidä kuvauslaitetta liian kaukana itsestäsi. Aloita kuvaus vähän ennen ja vähän jälkeen varsinaisen kuvattavan asian. Saat leikattavaa aineistoa. Kuvauksen loppuvaiheessa pidä kamera edelleen kuvausasennossa, ellet ole ajatellut tehdä kuvaustehosteena kameran viemistä alaspäin. Kävimme keskustelua mm. GoPro-kameroiden hyödyntämisestä ja Verkkokauppa.comin tuotevalikoimasta. Lisäksi puhuimme valaistuksessa ja äänistä.
Jere Lauha ja Marianne Heikkinen
Jere Lauha ja Marianne Heikkinen
Jere Lauha ja Marianne Heikkinen
Jere Lauha
Jere Lauha haastattelee Jyrki Hämäläistä
Kuvausaineiston leikkaus mobiilisti iMoviella
Projektit – Luo uusi projekti tai traileri – uusi traileri – valitse oikea pohja ja leikkaa videon osat kokonaisuudeksi, lisää tarvittavat kuvituskuvat ja äänimaailma
Projekti – Luo uusi projekti tai traileri – uusi elokuva – valitse teema ja leikkaa videon osat kokonaisuudeksi, lisää tarvittavat kuvituskuvat ja äänimaailma