MC Somettajat – 2. kokoontuminen

Yhteisömanagerit Master Class -kurssi kokoontuu tänään toisen kerran. On perjantain elokuun 22. päivä 2014 ja olemme kokoontuneet Helsinkiin Annankatu 9 Otavan Opiston osuuskunnan tiloihin. Päivän ohjelmassa on aiheena tarinallistaminen. Puhujana on Tarinakoneen Anne Kalliomäki. Kirjoitan omaa ajatusvirtaa talteen tänään.

Paikalla:
  1. Jere Rinne vetäjä
  2. Anne Kalliomäki ohjelman vetäjä
  3. Maarit Riikonen
  4. Pauliina Mäkelä
  5. Anne Stolt
  6. Susanna Heikkinen
  7. Eija Kalliala
  8. Johanna Hytönen
  9. Tuuli Nurminen
  10. Anne Karkulahti
  11. Netta Posti-Ahokas
  12. Vesa Ilola
  13. Marja Nousiainen

  • Verkossa etänä:
  • Seija Knuutila
  • Muusa Kostilainen

Punainen lanka

– samanvärinen alusta loppuun – juoni, sisäinen logiikka, ei voi olla irrallisia osioita, yhteinen tarina
– punainen väri – tunne, luodaan tarinoita, luodaan tunteita, yhteisöissä ja heimoissa pidetään yhdessä tarinoiden avulla, samaistumisen tunteita, tämä on se yhteisö, johon haluan kuulua, nämä tarinat koskettavat minua, näitä tarinoita haluan kuulla lisää, näihin tarinoihin haluan osallistua
– konkreettinen punainen lanka – ei suunnitelma pöytälaatikossa, vaan näkyväksi yhteisölle, asiakkaille, tehdä rohkeita kokeiluja ja testailiuja, tuoda tarinat näkyville, tuoda todeksi kaikilla aisteilla todettavaksi
– yhdistetään virtuaalinen ja fyysinen maailma, rakentamalla siltaa näiden välille
– kasvokkain ja verkon puolella kohtaamiset
– tarinalähtöinen palvelumuotoilu, ei ole pelkkää tekstiä, ei pelkkää suullista, se näkyy, tuntuu, kuuluu, maistuu, tuoksuu, hyödynnetään kaikkia aisteja
– Tarinakoneen logo on lammas, koska tuottaa villaa, tuottaa punaista lankaa, tarinoita, lämpöä, inhimillistä lämpöä tarinankerronnan kautta
– parempia inhimillisiä palvelukokemuksia, parempaa liiketoimintaa, paremmin myydään palveluita ja tuotteita
– tavallaan itsestään selvää, että koukutamme ja palvelemme paremmin
– service based service design = SBSD
#tarinallistaminen #sbsd #storification #palvelukokemus

Nuotiopiiri

– tarinat opettavat, lohduttavat ja viihdyttävät

– mikään ei ole muuttunut alkujen alusta, vain tarinankerronnan tapa ja välineet tehdä tarinankerrontaa

– voimakas väline; tarina ja tarinankerronta

Anne on tarinakone!

– pelkät palvelut eivät enää riitä

– loppu on aina uusi alku

– uusi kirja on tänä vuonna 2014 julkaistu Anne Kalliomäki – Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka

– asiakas kokee palvelun tarinana alusta loppuun

– paljon puhetta, vähän tarinatekoja

– päivän tarinamenu (kuva Anne Kalliomäen diasta liittyen päivän teemaan, julkaistu Annen luvalla)

Millainen tarina voi olla? (kuva Anne Kalliomäen diasta ja uudesta kirjasta Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka, julkaistu Annen luvalla)

– tarina on liiketoimintalähtöistä, asiakaslähtöistä ja arvolähtöistä – tarinallistamisella tehdään parempaa tulosta!

– yhteisössä voi syntyä omaa yhteisön kieltä, kuvaa, hahmoja, anekdootteja, niitä ei välttämättä ymmärretä yhteisön ulkopuolella

– Kirja: Tarinoiden voima – miten yritykset hyödyntävät tarinoita/Mika Aaltonen, Titi Heikkilä, vuodelta 2003 Talentum; tarinat auttavat hahmottamaan todellisuutta, merkityksiä ja identiteettiä, tarina välittää hiljaista kokemusperäistä tietoa, auttavat oivaltamaan, rakentaa todellisuutta, helpottavat prosessien kehittämistä

– Juhana Tolkin kirja Tarinan valta http://www.puhevalta.fi/

– syyskuussa tulossa Storytelling-kirja Talentumilta

Tarinallistamisen lämmittelyharjoitus: Jos yrityksesi/yhteisösi oli vaikka jäätelö tai auto tai elokuva tai ruoka tai musiikki tai lehti?

– jäätelönä Kinda Oy voisi olla appelsiinipehmis nonparelleilla (1. sulaa helposti eli muokkautuu erilaisiin tilanteisiin, 2. puristettavissa notkeisiin tilanteisiin, 3. pehmeän kiltti ja 4. pirteillä koristeilla)

– tarinaharjoituksen avulla löydä arvot

– vertaiskuvat auttavat hahmottamaan todellisuutta, avaavat omaa ja toisten ajatusmaailmaa

Millainen tarinallistaja olen, millainen oma ääneni on?

– kuinka tarinallistan, millaista tyylilajia käytän, mitä kanavia käytän, mikä on yrityksen tapa toimia

– ihmiset ovat aina kertoneet tarinoita, vain tarinankerronnan tavat muuttuvat (leirinuotio, teatteri, kirjat, lehdet, tv, radio, internet, sosiaalinen media, mobiilimaailma, lisätty todellisuus, qr-koodit, audiovisuaalinen tarinankerronta)

Kuvatarinat

Tähän väliin kuvatarinaa eli pari viimeisintä Facebook-kansikuvaani:

Elokuu 2014

Kesäkuu 2014

Inhimillistäminen

– tarinankerronnassa otetaan huomioon sekä vahvuudet että heikkoudet – moka on lahja!

Samastuminen

– annetaan arjen ja tekemisen näkyä tarinoissa

– syntyy kohtaamisia

Merkityksellistäminen

– merkitysten luomista, miksi tämä palvelu on minulle tärkeätä?

– “kaikkihan maisemakuvat ovat samanlaisia!” mutta jos tätä polkua on kulkenut Eino Leino…

– nostalgia oman asuinpaikkakunnan Facebook-ryhmässä

Elämyksellistäminen

– elämyksellistämisen mahdollistamisen avulla asiakas voi eläytyä palveluympäristössä tarinaan

– ympäristö tukee tarinaa

– virtuaalinen tarinanäyttämö = kotisivut

– ydintarina tulisi olla punaisena lankana kotisivuilla, tulee esiin kaikilla tarinankerronnan tavoilla

– millaista kahvia millaisia kupeilla tarjotaan?

– brändidesign

– kuinka asiakas kokee tarinan?

– matkailualalla tämä on tärkeä osuus yrityksen toimintaan

– leikkimielisyys, leikillisyys, fiktio, pelillisyys, taikahohde

– juonellisuus

– paljon keskustelua aiheesta, Jere kysyi esimerkkiä elämyksellisestä yrityksen toiminnasta, Valion ja Fazerin ohella annoin esimerkiksi Kahvila Murunen http://instagram.com/murunen mutta nämäkään eivät ole elämyksellisiä kokonaisuudessaan, Ellun kanat

Eventio, Angry Birds, Joulupukin maa, Vincit Oy ja Ivana Helsinki voisivat olla esimerkkeinä

– vahva fiktiivinen tarinallinen kehys

– draamallinen tarinankerronnan taito hyötykäyttöön Suomessa tulisi ottaa

– pedagoginen roolipeli Nyt pelittää!

urheilupyörä Trek

– Kirjavinkki Marja Nousiaiselta: Youtility Jay Baer

Videoesimerkki Never underestimate the power of a great story

http://youtu.be/Gd3dIXXLcdE

Draaman kaari

(kuva Anne Kalliomäen diasta ja uudesta kirjasta Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka, julkaistu Annen luvalla)

Tarinaidentiteetti

(kuva Anne Kalliomäen diasta ja uudesta kirjasta Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka, julkaistu Annen luvalla)

– esim. Visit Lakeus http://www.visitlakeus.fi/

Sitouttaminen

(kuva Anne Kalliomäen diasta ja uudesta kirjasta Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka, julkaistu Annen luvalla)

Stooripuu

A. Arvot, aidot timantit

Tässä Kindan arvot – liiketoiminnan ydin avainsanat:

  1. Kiltteys [Kun toimii ystävällisellä ja fiksulla tavalla yhteisöissä, on kohtelias, helposti lähestyttävä ja joustava.]
  2. Innostaminen ja uuden oppiminen,
  3. Neuvonta, koulutus, valmennus
  4. 😀 leveä hymy ja
  5. Avoimuus

– maailma muuttuu, työelämässä ja opiskelussa tarvitaan uusia taitoja ja tietoja, joita Kinda tarjoaa sekä Kinda etsii, skannaa uusia juttuja ja näyttää muille

– Pauliina on antelias, vahva, hauska, yllättävä, räväkkä ja kiltti

– mennään kohti robotiikkaa

B. Tuotteet ja palvelut

  1. Sosiaalisen median koulutus ryhmille
  2. Sosiaalisen median työpaja ryhmille
  3. Johdon yksilövalmennus
  4. Some-kätilöinti
  5. Liveraportointi
  6. Yhteisömanagerointi

C. Tarinaelementtejä

– voi olla: eläimet, hahmot, runot, kirjat, sanonnat, elokuvat, tv-ohjelmat, teemat, maisema, värit, vaatteet, maantieteellinen paikka, palveluympäristön osa, historia, ruoka, hedelmä, musiikki, urheilulaji, auto, henkinen ympäristö

– omia tarinaelementteja on:

– Pauliinan tupsulippalakin tupsussa sisällä/piilossa on tehokas antenni, joka bongaa uusia juttuja

– Pauliina on kuin somen Peppi Pitkätossu, jalassa villasukat, päässä tupsulippalakki, mukana kulkee kissoja ja villasukkakudin

– Lempäälästä maailmalle, paljon virtuaalista toimintaa

– ilo antaa ja auttaa

– punainen ja oranssi sekä ripaus pinkkiä

– tulevaisuus, ennakointi, robotiikka

– myllärin tyttärenpojantytär – ennakointimylly

D. Valitse kolme tarinaelementtiä – kiteytä – kirkasta!

Kirjoita paperille omiin omeniin kolme tarinaelementtiä:

– ennakointimylly

– Peppi Pitkätossu

– tupsuantenni

Joukkomme kävi läpi jokaisen ehdotukset tarinaelementeista ja antoi oman äänensä parhaalle vaihtoehdolle. Peppi Pitkätossu sai yhden äänen, tupsuantenni kaksi ääntä ja ennakointimylly seitsemän ääntä.

Lauantaina 23.8.2014 klo 9.15-14.00

Osallistun lauantaina kokoontumiseen verkon kautta Adobe Connect -yhteydellä sukulaisten luota Paimiosta.

Adobe Connect -tallenteet

Tässä perjantain tallenne.
Tässä lauantain tallenne.

Edit 20.3.2015: Lisätty linkit AC-tallenteisiin.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Copyright © 2010-2024 Oppimassa All rights reserved.
Desk Mess Mirrored v1.7.2 theme from BuyNowShop.com.