Oppimispäiväkirjan pitäminen

Kerron nyt ajatuksiani oppimispäiväkirjan pitämisestä. Aloitin tämän oppimispäiväkirjanblogin kirjoittamisen 24. syyskuuta 2010 samalla, kun Otavan Opistolla aloitin SomeAVAT eli sosiaaliseen mediaan keskittyvän audiovisuaalisen viestinnän ammattitutkinnon opinnot.

Oppimispäiväkirjani toimii oman oppimisen arvioinnin ja kehittämisen välineenä, jonka avulla voin kuvata omaa kokemusmaailmaani, kasvuani sekä tunnistaa oppimisen heikkouksia ja vahvuuksia. Tämä tehokas oppimisen väline toimii jatkuvan arvioinnin tukena ja ideoiden tallentajana. Se myös selkeyttää käsitteitä, asioita ja teorioita. Olen huomannut tässä opiskeluiden edetessä, että parhaiten aktivoidun kirjoittamaan, kun on tulossa tai käynnissä kasvotusten tapaaminen. Eniten olen käyttänyt tätä oppimispäiväkirjaa tallentaakseni suoraan luentomuistiinpanoja kurssilta.

Töissä Facebookissa, Twitterissä, LinkedInissä ja monessa muussa sosiaalisen median palvelussa

Elän ja hengitän sosiaalista mediaa, joten monet asiat tapahtuvat jo itsestään, eikä niitä huomaa erikseen dokumentoida.

Toimin yhteisöllisessä mediassa monessa eri roolissa:
* äitinä ja kasvattajana kolmelle pojalle

* hanketyöntekijänä, nettikätilönä AVO-hankkeen Sometu (Sosiaalinen media oppimisen tukena) -osahankkessa http://sometu.ning.com/

* yhteisöllisen median koulutus-, konsultointi- ja luentopalveluita tarjoava yrittäjänä http://kinda.fi/

* sosiaaliseen mediaan keskittyvän audiovisuaalisen viestinnän ammattitutkinnon opiskelijana http://oppimassa.kinda.fi/

* opettajasta oppimisen valmentajaksi -valmennuksen opiskelijana http://www.innoomnia.fi/

* aktiivisena verkostoitujana

http://inmaps.linkedinlabs.com/share/Pauliina_M%E4kel%E4/284252234171786557412516097068541421960

* vapaa-ajan surffailijana, ystävänä, sukulaisena, tiedon välittäjänä

Seuraan kaikkien näiden roolien kautta yhteisöllistä mediaa. Oppimispäiväkirja auttaa hahmottamaan suurempia kokonaisuuksia ja mm. työssä oppimisessa toimii hyvin. Pidempikestoisissa projekteissa motivoi, sitouttaa ja rohkaisee. Pitää paikkansa, kun vain muistaa ottaa aikaa ja kirjoittaa ajatuksia, ideoita ja huomioita ylös.

Oppimispäiväkirjan reflektointia

Oppimispäiväkirjaan liittyen erittelen nyt erilaisia asioita omasta kirjoittamisestani.

1) Oppimispäiväkirjaa tulee kirjoittaa säännöllisesti. Sitä voi lukea joko ohjaaja tai joku toinen ryhmästä. Omaa blogiani on käynyt lukemassa myös Facebookin kautta muitakin henkilöitä, kun jaan blogikirjoituksiani omassa henkilökohtaisessa profiilissani ja julkisella sivullani.

2) Kirjoitan omista ideoistani ja ajatuksia opituista asioista, kuten esittelytekstissäni Digitaalisessa puutarhassa oppimassa ja Joulukuun paja etänä, osa II: Reflektointi.

3) Teen referaatteja mielenkiintoisista keskusteluista sekä kommentoida niitä, kuten Facebook saa kuolla.

4) Kerron, miten asia liittyy mahdolliseen laajempaan prosessiin, ja mikä on sen merkitys kokonaisuuden kannalta, esim. Sosiaalisen median tiedottajakurssi.

5) Kuvaan, miten voin soveltaa opittua käytöntöön, esim. Facebook-merkit.

6) Laitan talteen, että mitä haluaisin vielä tietää, mitä en ymmärrä tai mistä haluaisin saada vielä syvempää tietoa, esim. Opintojen suunnittelua ja Opintosuunnittelua.

7) Teen linkityksiä asioihin muiden kurssien sisällön kanssa, kuten blogikirjoituksessa Tammikuun paja etänä, osa II: Video verkkoon -harjoitus, joka sisälsi mm. Sosiaalisen median tiedottaja -opintojen näytön esittelyn edellisen kurssin osallistujalta, Riitta Ryhdältä.

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Copyright © 2010-2024 Oppimassa All rights reserved.
Desk Mess Mirrored v1.7.2 theme from BuyNowShop.com.