Yhteisömanageri somessa

Vastasin syyskuussa 2015 sähköpostitse TAMKin opiskelijan opintopäiväkirjaa varten haastattelukysymyksiin liittyen yhteisömanagerin ja somekätilön työhön, sosiaalisesta mediasta, verkostoitumisesta sekä ammatillisesta ajan tasalla pysymisestä. Tuon haastattelun nyt talteen tänne oppimispäiväkirjablogiini.

Pauliina webinaari

Kuva: 11.5.2016 webinaarikouluttaja-Pauliina

28.9.2015 annettu haastattelu:

Mitä tekee yhteisömanageri ja somekätilö?

Olen Pauliina Mäkelä http://kinda.fi/pauliina, asun Lempäälän Kuljussa ja olen tietotyöläinen, yhteisömanageri sekä sosiaalisen median ja yhteisömanagereiden kouluttaja. Uusi aika luo uusia tapoja tehdä työtä, mikä synnyttää puolestaan uusia ammatteja. Suomeen on syntynyt uusi ammattikunta, nettikätilöt ja Community Managerit eli yhteisömanagerit. Työnimike saattaa olla myös sosiaalisen median vastaava, verkkovastaava tai verkostofasilitaattori. Yhteisömanagerin ja nettikätilön työnimikkeet sekä toimenkuvat ovat vasta muotoutumassa. Kun yhteisö on syntymässä tai vasta ihan alkuvaiheessa, nettikätilö auttaa yhteisön “synnytystuskissa”. Kun yhteisö on pystytetty ja toiminta vakiintunut, sitä luotsaa eteenpäin yhteisömanageri.

Törmäsin yhteisömanageri-nimikkeeseen Suomessa ensimmäisen kerran vuonna 2011. Tuolloin puhuttiin erityisesti nettikätilöistä eli henkilöistä, jotka olivat synnyttäneet yhteisöjä verkkoon. 13.-14.5.2011 järjestettiin ensimmäisen kerran Otavan Opistolla netti- ja verkostokätilöiden työpaja. Sometu-verkoston nettikätilöt-ryhmä http://sometu.ning.com/group/nettikatilot perustettiin tapaamisen jälkeen erilaisten verkostojen netti- ja verkostokätilöiden tueksi.

Keskustelu yhteisömanagerin työn ympärillä pääsi Suomessa vauhtiin vuonna 2012, jolloin LinkedInissä perustettiin Community Managers in Finland -ryhmä (CMF) https://www.linkedin.com/grp/home?gid=4266856 ja järjestettiin paitsi Suomen, myös Euroopan ensimmäinen Community Manager Appreciation Day -tapahtuma (CMADFI) http://cmad.fi/. Amerikasta lähtöisin olevassa tapahtumassa joka vuoden neljäntenä maanantaina yhteisömanagerit kokoontuvat maailmanlaajuisesti ja osoittavat arvostusta työlleen. Tapahtuma on Suomessa kasvanut vauhdilla. Vuonna 2012 Tampereella tapahtumaan osallistui vain kymmenkunta ihmistä, sen jälkeen tapahtuma on ollut täyteen buukattu vuonna 2013 Tampereella, vuonna 2014 Hämeenlinnassa ja vuonna 2015 Lahdessa, jolloin osallistujia oli 250. CMADFI-tapahtumien suunnitteluryhmään https://www.facebook.com/groups/cmadfi2015 voi liittyä Facebookissa ja tulla mukaan mahdollistamaan tapahtumaa. Liity yhteisömanagerit-ryhmään https://www.facebook.com/groups/cmadfi2014 kun haluat jutella muista yhteisömanagereja kiinnostavista asioista.

Yhteisömanagerin tulee olla avoin oppimaan uutta. Hänellä tulee olla hyvät sosiaaliset sekä viestinnälliset taidot, sosiaalisen median ja teknisten välineiden hallinta. Jokainen yhteisömanageri luo omasta työstään omanlaisensa toimenkuvan käyttäen apuna aiempaa kokemusta, jatkuvaa oppimista sekä alan muutoksia. Yhteisö voi muodostua tuotteen, palvelun, yrityksen, yhdistyksen, hankkeen tai vapaaehtoistoiminnan ympärille. Yhteisömanageri huolehtii yhteisöstä jatkuvassa vuorovaikutuksessa yhteisön jäsenten kanssa. Hän voi toimia organisaatiossa palkattuna, alihankittuna tai vapaaehtoisena. Hän seuraa erilaisia tietovirtoja, järjestää tapahtumia, tiedottaa, rakentaa verkostoja, koordinoi ja joukkoistaa. Hän toimii netissä organisaation, järjestön tai muun yhteisön viestinnän ja sen työntekijöiden/asiakkaiden/yhteistyökumppaneiden/yleisöjen rajapinnassa. Hän luo ja yhdistelee sisältöjä uudella tavalla sekä itsenäisesti että yhdessä asiakkaiden tai muiden asiasta kiinnostuneiden kanssa. Yhteisöä ylläpidetään sekä kehitetään yhteisön jäseniltä saadun palautteen avulla. 

On monta polkua tulla yhteisömanageriksi. Yhteisömanagerin työtehtävä on saattanut muotoutua tietyn henkilön ympärille. Hyvin aktiivinen ja taitava henkilö voidaan haluta verkossa johtamaan verkkoyhteisöä organisaation puolesta. Toisinaan taas organisaatio on palkannut tehtävään henkilön, joka lähtee vasta rakentamaan omaa ja yhteisönsä verkkonäkyvyyttä. Yhteisömanagerin työn tekee erityiseksi viestinnän alalla kenties se, että tehtävä henkilöityy hyvin vahvasti. Yhteisömanagerin onkin aina edustettava organisaationsa arvoja ja päätettävä, millaisella roolilla verkossa toimii. 

Tarjoaako yrityksesi palveluja korkeakouluille?

Perustin sukuni ensimmäisenä oman yritykseni, Kinda Oy:n http://kinda.fi/, vuonna 2010. Olen kouluttanut yli 200 koulutustilaisuudessa yli 7000 osallistujaa ympäri Suomen http://kinda.fi/posts/viisivuotias. Yritykseni palveluita on tarjolla kaikille tahoille, jotka haluavat oppia hyödyntämään sosiaalisen median mahdollisuuksia ja uusia ammatteja.

Kyllä, tarjoan palveluitani http://kinda.fi/palvelut myös korkeakouluille. Tarjoan sosiaalisen median koulutusta, yksilövalmennuksena yhteisömanagerikoulutusta, liveraportointia (tapahtumassa reaaliaikaista raportointia tunnelmasta, sisällöistä ja henkilöistä Twitteriin tai Facebookiin), mediakasvatusluentoja sekä nettikätilöintiä ja yhteisömanagerointia.

Olet ainakin Facebookissa, LinkedInissä, Instagramissa ja Twitterissä. Onko sinulla vielä muita sosiaalisen median kanavia käytössä?

Tärkeimpiä pilvi-, some- ja mobiilipalveluita minulle ovat sekalaisessa järjestyksessä: Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, LinkedIn, Snapchat, Delicious, blogit, IFTTT, WhatsApp, Moves, SportsTracker, eTasku, Googlen palvelut, Pinterest, Evernote, Brewster, Bambuser, Vine, Skype, Prezi, bitly, Trello, ThinkLink, iMovie, Shazam, Netflix, Elisa Viihde, Ampparit, Timehop, Repost sekä OP-mobiili. Uusi palveluita tulee koko ajan, joten tutustun niihin sopivalla hetkellä ja teen valintoja.

Tein aiheesta vloggauksen:

Aloitin tänä syksynä oman videoblogin https://www.youtube.com/user/PauliinaMakela/videos Tubecon-tapahtuman innoittamana.

Kerrot sivustollasi, että sinulla on laaja 20 000 henkilön verkosto. Kuinka olet koonnut ammatillisen verkostosi?

Olen tehnyt hartiavoimin töitä oman asiantuntijuuteni näkyväksi tekemisessä 8 vuoden ajan. Menin 5.1.2008 Facebookiin, 17.3.2008 LinkedIniin sekä Twitteriin 27.3.2009 omalla nimellä ja omalla profiilikuvalla. Sitä ennen olin neljä vuotta erilaisilla keskustelufoorumeilla ja omassa päiväkirjablogissani ainoastaan nimimerkillä. Twitterissä minulla on yli 11 600 seuraajaa, Facebookissa on yli 2 700 kaveria ja LinkedInissä 3 850 kontaktia. Olen saanut vuonna 2009 syksyllä lempinimen, että olen Suomen ensimmäinen Twitter-kuningatar. Brewster-sovellus kertoo, että profiileissani ja kontakteissani Facebookissa, gmailissa, puhelimessani, Twitterissä, LinkedInissä, Foursquaressa, Instagramissa ja Flickrissä on 14 000 uniikkia kontaktia. Lisäksi useilla Facebook-sivuilla ja -ryhmissä, LinkedIn-ryhmissä ja muissa sosiaalisen median palveluissa on tuhansia kontakteja. Täten verkostoni koko on yli 20 000 henkilöä.

Olen läsnä sosiaalisessa mediassa päivittäin. Teen sisältömarkkinointia eli tarjoan asiakkaille vastauksia, aineistoja, koosteita ja ratkaisuja mm. statuspäivityksillä, videoilla, blogikirjoituksilla http://kinda.fi/blogi, linkkikokoelmilla https://delicious.com/PauliinaMakela ja esitysdioilla http://www.slideshare.net/PauliinaMakela/presentations.

Viiden vuoden aikana olen tehnyt pelkästään sisältömarkkinointia ja ollut läsnä sosiaalisessa mediassa eli teen nykyaikaista sosiaalista myyntiä. En ole soittanut yhtään kylmää myyntipuhelua, en lähettänyt yhtään massasähköpostitusta, en ole tilannut mitään yrityksen markkinointiin liittyviä painotuotteita, enkä ole ostanut messuilta osastoa, enkä ostanut mainostilaa lehdestä, radiosta, televisiosta tai verkosta. Yli 20 000 henkilön verkoston avulla tämä on mahdollista. 

Mikä on paras tapa pysyä ajan tasalla ammatissasi ja mistä saat ammatillista tietoa?

Seuraamalla aktiivisesti sosiaalisen median palveluissa jaettuja sisältöjä sekä palveluiden muutoksia. Minulle arvokkaita tietolähteitä ovat lukuisat ryhmät Facebookissa ja LinkedInissä, uutisvirrat seuratuilta Twitterissä ja kavereilta Facebookissa, SlideSharessa jaetut esitysmateriaalit, tapahtumat ja alasta kirjoitetut kirjat. Vertaistuki on tärkeätä, joten CMADFI-tapahtuma on vuoden tärkeimpiä tapahtumia. 

Haluan oppia jatkuvasti uusia asioita, joten kirjaan ylös opittuja asioita oppimispäiväkirjablogiini http://oppimassa.kinda.fi/. Viimeksi olen käynyt Oppiminen online -kurssia läpi. Se on ammatillisen opetustoimen henkilöstö- ja täydennyskoulutusta pelillisessä muodossa. Sain yhdeksässä kuukaudessa 45 sosiaalisen median opetuspuolen osaamismerkkiä.

Verkostoitumalla aktiivisesti löytää uusia näkökulmia omaan työnsä. Samoin seuraamalla tulevaisuuteen vaikuttavia asioita, kuten robotisaatio, biohakkerointi, koodaus, 3D-tulostus, virtuaalitodellisuus ja älyvaatteet. 

Kannustan jokaista olemaan aktiivinen ja läsnä sosiaalisessa mediassa, vähintään seuraamalla oman ammattialan tilannetta. Suosittelen aloittamaan heti verkostoitumisen, koska hyviä kontakteja tarvitaan aina työelämässä.

Tags: , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Copyright © 2010-2024 Oppimassa All rights reserved.
Desk Mess Mirrored v1.7.2 theme from BuyNowShop.com.